zaterdag 13 februari 2021

Do what makes your heart sing!

Wanneer stop je? Dat is een vraag die mij tijdens de lessen veel wordt gesteld. Het antwoord op die vraag is veelzeggend. Want stop je snel, uit angst je werk te verprutsen? Of stop je omdat je tevreden bent? Ik ga soms heel lang door, laag over laag, dat zegt natuurlijk ook wat over mij. Het werkt als een spiegel. Het zijn vaak dezelfde thema's als waar je in het dagelijks leven ook mee 'struggeled'. Voor mij is dat een heel leerzaam proces. Door je papier als speeltuin te gebruiken kun je er op 'veilige afstand' mee oefenen. Dat is wat creativiteit o.a. voor je kan doen, geweldig toch?! Deze spread maakte ik nav mijn eigen uitdaging: 'do what makes your heart sing' (zie vastgezette bericht bovenaan DEZE pagina) Ik had er echt zin in en verzamelde wat afbeeldingen waar ik blij van werd. Na een luchtige start (yeah, we kunnen nog alle kanten op) Verzandde ik na een tijdje al snel in perfectionisme (help, nu moet het wat worden) Maar ik ging vrolijk door (mij krijg je er niet onder) Het liet me maar niet los (hoezo controle) dus ging ik stug door (grrr, frustratie) Het werd tijd even iets anders te gaan doen (eindelijk verstandig:) Teruggekomen ging ik met een frisse blik verder tot het voor mij klopte, me happy!


Ik snap dat als je misschien nog niet zoveel ervaring hebt het spannend kan zijn om door die laagjes heen te gaan. Daarom deel ik wat technische tips waar je misschien wat aan hebt. 1. Met gesso kun je niet alleen je werk gronden, het is ook ideaal om dingen te verbergen. Door een laagje over het gedeelte te doen waar je niet zo blij mee bent, kun je gewoon weer opnieuw beginnen. 2. Met een baby lotion doekje poets je heel gemakkelijk inkt en verf weg, mits het nog niet droog is. 3. Plak een afbeelding of stukjes collage over een deel waar je niet zo blij mee bent. Op die manier kun je net zo lang schaven tot het voor jou klopt. Misschien heb je zelf nog andere tips? Deel ze hieronder gerust! 

4 opmerkingen:

  1. Prachtig Willy
    Jij bent een kei in laag over laag,
    Bedankt voor de tips en de grootste tip is wellicht dat je even afstand neemt van je project
    Liefs Martha

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ziet er fris en als een mooie plaats om te zijn uit! Fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ook jij hebt dus wel eens een dip..... hihi, leuk om te lezen.
    Afstand nemen is een goeie tip, als je fris en fruitig terug komt kijk je heel anders tegen je creatie aan.
    Hierbij gebruikte je veel geel, dat geeft sowieso al een zonnig en vrolijk geheel.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja, dat in lagen werken scheelt wel als jet het toch niet je dat vindt! Dit is het zeker wel, echt weer een geweldige spread!!
    Ik stop ook als het niet wil lukken, meestal heeft doorgaan dan weinig zin en lukt het ineens wel als je er weer fris tegen aan kijkt.

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je de moeite neemt om te reageren!